Usunięcie zęba

Ogólne zalecenia dla pacjenta po zabiegu ekstrakcji/usunięcia zęba

• Przez pół godziny po zabiegu należy zagryzać gazik w celu zatrzymania krwawienia. Jeśli po upływie tego czasu krwawienie się utrzymuje, konieczna jest wizyta u lekarza.
  • W przypadku wystąpienia dolegliwości bólowych po ustąpieniu znieczulenia dozwolone jest zażycie środków przeciwbólowych (z wyłączeniem leków zawierających kwas acetylosalicylowy, np. aspiryny – powodują przedłużone krwawienie).
  • Przez 3 godziny po ekstrakcji nie wolno ani jeść, ani pić.
  • Należy nie palić przez co najmniej dobę.
  • Przez resztę dnia należy zastosować dietę miękką. Unikamy mycia zębów i płukania jamy ustnej. Niewskazane jest również ogrzewanie okolicy usuniętego zęba, można zastosować zimne okłady (zwłaszcza w przypadku obrzęku).
  • Przez przynajmniej 24 godziny po ekstrakcji należy unikać nadmiernej ekspozycji na słońce (nie korzystamy w tym czasie również z solarium), picia napojów przez słomkę, picia napojów gazowanych, gorących i zawierających alkohol.
  • Niewskazane jest również wydmuchiwanie nosa i spluwanie. W tym czasie Pacjent powinien zrezygnować z uprawiania sportu, wykonywania pracy fizycznej i korzystania z sauny.
    Jeśli po zabiegu zostały przepisane leki, należy je stosować zgodnie ze wskazaniami lekarza.
  • W przypadku założenia szwów należy zgłosić się po tygodniu celem ich usunięcia.

Pobierz artykuł w formacie .pdf

UWAGA:

Przestrzeganie powyższych zaleceń minimalizuje wystąpienie powikłań po zabiegu takich jak tzw. suchy zębodół objawiający się przedłużającym się bólem w okolicy usuniętego zęba. Wszelkie niepokojące objawy wymagają konsultacji lekarskiej.

Comments are closed.